سینمای ایران هنوز زنده است :: سينمای ما :: پايگاه خبری - تحليلی سينمای ايران :: Iranian Movie News & Information
شنبه 16 آذر 1387 - 0:9
اخبار:      • دومین یادداشت امیر قادری برای ستون جدیدش در روزنامه «فرهنگ آشتی»؛ / شهر امن و امان و البته کمی هم بی‌مزه است/حالا فقط خداداد عزیزی برای‌مان مانده      • به دنبال مجوز نگرفتن کنسرت مهران مدیری، سایت «سینمای ما» پی‌گیری می‌کند؛ / مدیر برنامه‌های گروه دارکوب: نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاد، هم مجوز اماکن را داشتیم و هم حراست ارشاد را      • امیر کاظمی انیمیشن بازی می‌کند؛ / فیلم برداری سریال «همه بچه های من» مرضیه برومند از نیمه گذشت      • یک حرکت پروفشنال؛ / لوکيشن‌هاي "خيلي دور، خيلي نزديک" جاذبه گردشگري مي‌شود      • محمدعلی سپانلو درباره علی حاتمی به مناسبت سالگرد درگذشت‌اش؛ / جوانی بود سبک روح      






سینمای ایران هنوز زنده است
هفت واقعه مهم سینمایی سال 1386


سینمای ما - امیر جلالی
هفت
کمی قبل از برگزاری جشن خانه سینما صنف تهیه کنندگان دوباره خبرساز شد و انشعابی جدید در آن شکل گرفت. قضیه از این قرار بود که در تاریخ سوم مرداد امسال روابط عمومی خانه سینما رسما طی بیانیه ای خواستار تشکیل فدراسیون تهیه کنندگان و توزیع کنندگان سینمای ایران شد.
ولی واکنش طرف مقابل به این پیشنهاد چندان مثبت نبود. آنها طی بیانیه ای اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران به عنوان تنها تشکل صنفی تهیه کنندگان و توزیع کنندگان معرفی شد و خانه سینما به انحصارطلبی متهم گردید. به این ترتیب جشن خانه سینما از سوی اتحادیه تحریم شد و اعضای بانفوذ اتحادیه اعلام کردند که اصولا نهادی تحت عنوان فدراسیون تهیه کنندگان را به رسمیت نمی شناسند.
سرانجام و با تشکیل "شورای عالی تهیه کنندگان" در آبان 86 توسط خانه سینما و به ریاست غلامرضا موسوی غائله خاتمه یافت.

شش
قاچاق فیلمهای سینمایی و تکثیر نسخه های باکیفیت آنها توسط عده ای موسوم به قاچاقچی که آثار سینمایی را حتی قبل از اکران در اختیار داشتند و به صورت غیررسمی به فروش می رساندند بزرگترین معضل سینمای ایران در سال 86 بود که ابتدا در جریان فروش بی سابقه "اخراجی‌ها" خودش را نشان داد و به سرعت فراگیر شد.
پس از اظهارات پراکنده دست اندرکاران سینما سرانجام اعضای شورای مرکزی اتحادیه تهیه کنندگان به دیدار سردار رادان رفتند و روز 29 خرداد هم سینماگران برجسته ایرانی در موزه سینما گردهم آمدند و بیانیه‌ای صادر کردند. این حرکت که با استقبال مناسبی از سوی سینماگران و مردمک مواجه شد بساط قاچاق محصولات سینمایی را تا حدود زیادی برچید.

پنج
سال 86، سال بسیار کم رونق و بی خاصیتی برای سینما بود و شاید تنها اتفاق قابل ذکر فروش بالای یک میلیارد دو فیلم "اخراجی‌ها"(مسعود ده نمکی) و "توفیق اجباری"(محمدحسین لطیفی) بود. فیلم ده نمکی از همان زمان نمایش جشنواره ای اش با حاشیه های فراوانی همراه شد و مصاحبه های جنجالی کارگردانش نیز بر میزان استقبال مردم تاثیر زیادی گذاشت و شاید اگر نسخه فیلم لو نمی رفت اولین فیلم مسعود ده نمکی یک رکورد دست نیافتنی در میزان فروش برجای می گذاشت.

چهار
به هرحال و در هر شرایطی جشنواره بین المللی فیلم فجر تنها فستیوال معظم سینمایی کشورمان است که امسال هم با وجود اتفاقات عجیب و غریبی که درآن افتاد جذابیت های خاص خود را به همراه داشت. سروصداهایی که قبل از شروع جشنواره به پا شد و نامه نگاری های موافقان و مخالفان سیاستهای وزارت ارشاد، جنجال‌های سرگرم کننده منتقدان درباره فیلم عجیب و غریب محمدرضا اصلانی(آتش سبز)، تجربه تماشای اثر تحسین برانگیز "تنها دوبار زندگی می کنیم"(بهنام بهزادی) و البته صف بندی تامل برانگیز مخالفان و موافقان "آواز گنجشک‌ها"ی مجید مجیدی، تمام دارایی جشنواره کم بنیه امسال بود.

سه
"آواز گنجشک‌ها" امسال در جشنواره برلین همگان را شگفت زده کرد و توجه بسیاری از مردم جهان را دوباره معطوف مجید مجیدی و نوع نگاهش به زندگی و انسان نمود. این که "رضا ناجی" بازیگر دوست داشتنی کشورمان در حضور "دانیل دی لوئیس"، که چند روز بعد اسکاربهترین بازیگر نقش اول مرد را ازآن خود کرد، خرس نقره ای جشنواره برلین را نصیب خود نمود اتفاق درخور توجهی بود.

دو
افتتاح سینمای خاطره انگیز آزادی آن هم پس از ده سال خبر بسیار مسرت بخشی است. سینمای جدید مجموعا 1200 صندلی دارد که 160 صندلی برای سالن های کوچک و 500 صندلی متعلق به سالن های بزرگ این مجموعه است. سیستم های امنیتی ضد آتش سوزی و زلزله نیز از دیگر امکانات این سینماست. قرار است فیلم تحسین شده "فرزندان بشر"(آلفونسو کوارون) در سالن مجهز این مجموعه نمایش داده شود و این خبر خوبی است برای ایام نوروز87.

یک
و سرانجام مهم‌ترین اتفاق امسال سرگذشت تلخ "سنتوری" داریوش مهرجویی است. ابتدا قرار بود این فیلم متفاوت در سوم مردادماه اکران شود که درست یک روز مانده به این تاریخ جلوی نمایش آن گرفته شد. از همان تاریخ تا حول و حوش جشنواره فجر رایزنی‌های فراوانی از سوی تهیه کنندگان فیلم با مسئولان وزارت ارشاد برای نمایش عمومی در سینماها صورت گرفت و بارها و بارها شایعه لورفتن نسخه فیلم دهان به دهان گشت و تکذیب شد تا اینکه سرانجام و در هیاهوی روزهای پایانی جشنواره، اتفاقی که نباید می افتاد افتاد و ظرف چند روز میلیونها نسخه از فیلم دراختیار مردم قرار گرفت.
وزارت ارشاد و صاحبان فیلم هریک تقصیر را به گردن دیگری می اندازند و دراین میان آنچه که حرام شد و ازبین رفت، اعتبار یکی از خاص ترین تجربه های فیلمساز بزرگ کشورمان داریوش مهرجویی بود.



به روز شده در : چهارشنبه 29 اسفند 1386 - 6:7

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

نظرات


چهارشنبه 29 اسفند 1386 - 10:15

ba salam khemat hameh sho omidvaram ke khobe khob bashid

man yek farsi zaban hastam ke hamishe be in web site sar mizanam khily matalebe galeb dare man dar khareg az iran zendegi mikonam va hamishe filmha va seryalhay irani ra mibinam omidvaram ke hamishe khob, khosh , salamat bashid va omidvaram ke sale jadid sale khobi baray hameh mardom bashe

khilyyyyyyyyyy doseton darammmmmmmmm

be omid rozi ke dobare be iran bargardam

love M


چهارشنبه 29 اسفند 1386 - 10:15

sale 87 mobarak

servanmis
چهارشنبه 29 اسفند 1386 - 14:25

in filme motefavet?

vaghean az roo nafartin in ghad santoori santoori kardin?

akhe khejalat nemikeshin?

akharash mese ayneye ebreto a taghi bood be khoda.....

محمد
چهارشنبه 29 اسفند 1386 - 20:14

اين همه خبر بد دادي سينماي ايران زنده است؟ سنتوري رو به قول مهرجويي سوزوندن بعد مي گي ... ما كه هر سال خيلي بيشتر از اينا موفقيت بين المللي داشتيم. اخراجي ها دليل زنده موندن سينماست!!! بدترين سال سينماي ايران بود گفتنش خرجي نداره ها...

محسن D
پنجشنبه 1 فروردين 1387 - 1:35

سال خیلی بدی برای سنتوری جان بود

خیلی دلم برای مهرجویی می سوزد

فیلمی که میتوانست رکورد اخراجی ها را بشکند اما نگذاشتند

مهسان
پنجشنبه 1 فروردين 1387 - 4:18

خسته نباشی...

پیام
پنجشنبه 1 فروردين 1387 - 18:17

همه چی عالی بود به غیر از قاچاق سنتوری


جمعه 2 فروردين 1387 - 2:24

هدیه تون چرا باز نمی شه؟؟

نوشین
جمعه 2 فروردين 1387 - 3:24

واقعا سنتوری افتضاح بود....................

حیف شد...........

اریا
جمعه 2 فروردين 1387 - 3:39

سلام!

شاید خیلی مسخره باشه چون من در حالی که اصلآ خبر نقد بررسی و... نخوندم دارم واستون نظرممو می نویسم! اونم به خاطر اینکه نمیدونستم کجا بایید حرف بزنم؟!!

اخه برادر من عزیز من!این همه وقته گفتگوی اختصاصی با گلشیفته ی فراهانی و بهرام رادان رو گذاشتی ولی هر چی روش کلیک میکنیم انگار نه انگار!!!

مهشید
جمعه 2 فروردين 1387 - 17:38

سلام...

خبر اکران سنتوری به صورت قاچاق واقعا نارحت کننده س . اما تقصیر خود مسئولینه دیگه باید از اول اجازه اکرانو میدادن . اما این هدیه نوروزیتونم که انگار مثل تیزر مجنون لیلی سرکاری بود......


شنبه 3 فروردين 1387 - 11:54

man ba Ariya movafegham


جمعه 9 فروردين 1387 - 5:1

چرا هديه ي نوروزيتون باز نمي شه

SAM
چهارشنبه 14 فروردين 1387 - 4:0

santoori TAHIYE KONANDE bahooshi dasht!!!khodesh midune chera

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  






             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2008, cinemaema.com
Page created in 0.727167129517 seconds.